Ik ben Susan van de Sanden, een speltherapeut met veel passie. Ik ben oprecht, eerlijk, geïnteresseerd, heb oog voor de persoon en heb gevoel voor humor. Veiligheid, vertrouwen en openheid zijn waarden die in nastreef tijdens de speltherapie. Ik doe mijn best om tussen jouw regels door te lezen en datgene op te pikken wat van waarde is. Samen gaan we opzoek naar oplossingen. Met als doel: het kind en de ouder(s) kunnen op eigen kracht weer samen verder!
Na de opleiding HBO-pedagogiek en gewerkt te hebben als gezins- en spelbegeleider is het gevoel om kinderen te helpen op een aansluitende en speelse manier alleen maar gaan groeien. Om mijn affiniteit met spel en ontwikkeling van kinderen te combineren ben ik de opleiding Master speltherapie gaan volgen en ben ik sinds 2022 speltherapeut. Tijdens mijn loopbaan als speltherapeut heb ik gemerkt affiniteit en expertise te hebben met: sociale-emotionele ontwikkeling (boosheid, onzekerheid, angsten, onrust, negatief zelfbeeld), ADD/ADHD, hechting, traumaverwerking en moeilijkheden in de thuis- en leefomgeving.
Binnen mijn aanpak ga ik samen met het kind op onderzoek in zijn/haar belevingswereld. In het spel krijgt het kind de ruimte om te verwerken, te verkennen, te ontdekken en zichzelf te uiten. Op die manier kan het kind oplossingen die spelend worden gevonden, meenemen naar het dagelijks leven. Binnen de speltherapie staat niet alleen het kind centraal. Ook het gezin wordt hierin meegenomen, waardoor ouder en kind sessies vaak onderdeel zijn van het proces.
Naast mijn eigen praktijk ben ik ook werkzaam bij meerdere speltherapeutische praktijken. Om te reflecteren op mijn werk en optimale kwaliteit te kunnen leveren heb ik regelmatig contact met collega’s in de vorm van intervisie en supervisie. Ook heb ik jaarlijkse bij- en nascholing, zodat ik mezelf blijf ontwikkelen. Ik sta geregistreerd bij NVVS, FVB, Register Vaktherapie, SKJ en NIBIG.
– Master Speltherapie, Christelijke Hogeschool Ede
– HBO Bachelor Pedagogiek, Fontys Hogescholen, ’s Hertogenbosch
– Training ‘een taal erbij’ (familie/systeemopstellingen), Kontekst Gooise meren
– Cursus Trauma-speel het klaar (traumaverwerking), Erna scholing
– Cursus Hechting-een samenspel (hechting/ouder-kind relatie), Erna scholing